2019 עומדת על סף סיום, ומעניין לראות איך ההיי-טק הישראלי מתפקד, ובמיוחד מה השתנה השנה הזו.
בהתבסס על נתוני Crunchbase (עד 11.12.2019), ניתחתי את הגיוסים של החברות הישראליות במהלך השנה הנוכחית. על פי CB, חברות מוגדרות ישראליות כמי שהמטה שלהן נמצא בישראל (בשונה מהניתוח של IVC שלוקחים גם חברות שהיזמים ישראלים אך המטה בחו"ל. לכן המספרים כאן נמוכים מאלו של IVC).
ההשקעה של קרן הפרייבט אקווטי CVC Capital Partners בחברת האינטרנט והמובייל Iron Source בסכום של 450 מיליון דולר תמורת 25%, היא סמן חשוב לתעשייה שלנו.
חברה שכבר מייצרת רווחים תזרימיים של קרוב ל- 100 מיליון דולר, מתיישבת בול על הכוונת של משקיעים פיננסיים שמשפשפים ידיים איך לעשות את הסיבוב.
למה לא IPO? השוק הציבורי האמריקאי ב- 2019 מקבל בזרועות פתוחות חברות גדולות, או גדולות מאוד, בעיקר כאלו עם חלום ורוד שלא מפסיק לדגדג את החתמים במקומות הנכונים. Iron Source כנראה לא נמצאת שם, המהלך להכנסת שותף כמו CVC הוא מתבקש.
איזה תחומים הפכו ללוהטים, ומי איכזב?
נתונים על הגיוסים השנה בישראל
סך הסכום שגויס הוא כ- 4 מיליארד דולר.
במבט חטוף על 10 התחומים הבולטים של השנה ישנם כמה תובנות מעניינות.
בין אלו שנכנסו לנבחרת בולט במיוחד תחום ה- Healthcare. התחום חם, חם מאוד, בייחוד בארה"ב, הגדולים (אמזון, גוגל) כבר היפנו לשם את הכוונת, קרנות פרייבט אקווטי מחפשות בנרות השקעות (וההיצע לא משהו), ובינתיים נראה כי הקרב על איך להבריא את הפציינט הצפון אמריקאי מושך חדשנות, וסטארטאפים ישראלים לא נשארים מאחור.
אחד התתי תחומים הלוהטים במגזר הבריאות הוא AI. למה? משתי סיבות – אחת, המערכת הייתה במצב כל כך גרוע, יש הרבה מקום לשפר, והשנייה זה Data. בעולמות התרופות המידע קיים, ורק משווע ל- AI שיעשה בו סוף סוף את השימוש היעיל, ובעולמות אחרים הוא מתחיל להיערם, וככל הנראה חצה את הרף של היכולת לשחק בו עם כלים של בינה מלאכותית.
דווקא בארצנו הקטנטונת, אמנם כולם מתקוטטים עם כולם, אבל יש לנו משהו ייחודי – קופת חולים כללית.
מה מיוחד בה? היא אחד מארגוני הבריאות הגדולים בעולם, כי ברוב רובם של המדינות (נאמר מתוקנות), אין דבר כזה שחקן בתחום שמחזיק מעל 50%, המצאה ישראלית. אז עם כל הבכי על לחכות 3 חודשים לתור לאורתופד או אורולוג, יש משהו חיובי – לקופ"ח כללית נצבר הרבה מאוד – Data.
10 הסגמנטים המובילים בגיוס (מיליוני דולר)
מקור: Crunchbase, עיבוד – אסף רבקאי (כנ"ל בשאר הגרפים)
תרופות ומחלות אחרות (לא עליינו)
הסגמט המוביל בגיוסים בתחום הבריאות הוא התרופות וביוטכנולוגיה.
אבל תחום שתפש מקום מכובד הוא דיאגנוסטיקה.
למשל, Health.io שגייסה 60 מיליון דולר ב- Round C, חוסכת לנו את הטרחה של לעשות פיפי במרפאה. קח את הסטיק, תטבול, ואפליקציה בסמארטפון תפענח את הבדיקה. אף פעם לא התעניינתי למה צריך את הבדיקות האלו, זה נראה שהרופא נותן את זה על הדרך, שיהיה. אבל מתברר שזה חשוב, לפי Health.io אחד מכל 3 אמריקאים נמצא בסיכון של מחלת כליות כרונית, והבדיקה לזיהוי מוקדם חשובה.
חברה נוספת המעוררת עניין היא Sight Diagnostics, שהפכה את הכישלון של אליזבט הולמס (שהתיימרה לאפשר לנו לתת דם בזמן שצופים בכוכב נולד לאירוויזיון), ללימונדה באופן שבדיקת הדם תהיה בחדר של הרופא. אז נכון, אין כמו בבית, אבל Sight הולכים על זה שאצל הרופא זה יותר נחמד (ונגיש) לעומת המעבדה. מי שהשקיע בהם זו הקרן Longliv Ventures מקבוצת האצ'יסון – תמיד טוב שאם אתה מפתח מדפסת, שהמשקיע שלך יהיה בעסקי הנייר (במקרה הזה – מרפאות Watson של קב' האצ'יסון).
Healthcare – גיוסים לפי תתי תחומים (מיליוני דולר)
מסחר ותו לא
איזה כיף היה ב- Black Friday, הבת שלי לקחה אותי לאילת, לא זוכר בהיסטוריה את העיר כל כך פקוקה, תראו מה 17% עושה לבן אדם.
מה מצב הקמעונאיות? טוב תודה, ומה איתך.
הסיטואציה היא לא פשוטה, האונליין מתערבב באופליין, אנחנו חוגגים, אבל כמות פשיטות הרגל בענף מתגברת לה מיום ליום.
הפלא ופלא, יש בזה משהו חיובי. אני לא בטוח אם השיעור הזה היה ברקנאטי או בביה"ס לכלכלה ע"ש ברגלס, אבל מדובר רבותיי בתופעת המחזור הכלכלי. בפרוספריטי יש עודף חברות, חלקם לא יעילות, ולרוב בתקופה הזו אין תמריץ לחברות להתחדש ולפתח משהו שלשכן אין, כי יש מספיק לכולם, דיינו.
אבל אחרי הקיץ בא הסתיו, ומה לעשות, צריך להתחיל לרוץ אחרי הלקוח. מי שזחל בקיץ, בסתיו הוא כבר לא איתנו, והשאר צריכים לעשות משהו די מגונה – להתחרות אחד עם השני.
וזה מה שקורה היום בעולמות הקמעונאות, אם לא תחדש, תיתן ערך, תביא לשולחן Value Proposition שאין לאחרים, הילדים והנכדים, מה לעשות, ייאלצו להשתלב בשוק העבודה האכזרי.
אז איך מביאים ערך בעולמנו אנו – חדשנות.
טכנולוגיה יכולה להביא אחד משניים – ערך גדול יותר ללקוח, או לחברה להיות יעילה יותר.
הסטארטאפים הישראלים בתחום גייסו השנה כ- 370 מיליון דולר, כשהמסה באה בתחום – מניעת הונאות.
אז בפעם הבאה ששושי מחליקה שתי עגבניות לתיק, יש מי שמסתכל.
E-Commerce – גיוסים לפי תתי תחומים (מיליוני דולר)
תחבורה מפה לשם
רכבים אוטונומיים זה עדיין IN למרות הספקות שמועלות לגבי הטיימינג של ההשקה – עוד שנה, או 5 או 10.
המשמעות לסטארטאפים היא קרדינלית, מי שגייס עשרות מיליונים, לא יכול לשלוח את העובדים לים, או שאולי כן אם אין ברירה.
בינתיים אנחנו רואים שחברות הרכב מאמצות פיצ'רים חדשניים, כגון סנסורים שמתריעים, וזה מתחיל להיכנס למגרש התחרות אצל מי הסנסורים יותר רגישים ופחות מעצבנים.
במגזר ה- Ride Hailing, שזה אומר להרים את היד והופ יש מי שבא לקחת אותך (אליפות בלינגוויסטיקה), Gett מגייסת ב- 2019 120 מיליון דולר מבעלי המניות הקיימים (Volkswagen, לן בלוונטיק ואחרים), ובסה"כ 800 מיליון דולר עד היום. Dave Waiser המנכ"ל מציין כי התכנון הוא לצאת בהנפקה בתחילת 2020 (לא ברור עדיין אם לונדון או ניו-יורק), ולעבור לרווח בסוף 2019. נראה. בתחום נהיה צפוף.
תחבורה – גיוסים לפי תתי תחומים (מיליוני דולר)
האכזבות
אין מנצחים בלי מפסידים, ומשנה לשנה האקסיומה כי עולם ההשקעות בהון סיכון הוא טרנדי לא פחות מעניבות, תחתונים וחצאיות, מקבלת תימוכין.
בקיצור:
פינטק – העולם עובר מהפיכה, בנקים הולכים (אולי) להיעלם, אבל אנחנו לא שם. לא רק מבחינת הצרכן, גם החדשנות שלנו בתחום לא צומחת. כנראה זה קשור אחד לשני. זה מתחיל במקום לעשות את הפיילוט, ותל אביב כנראה זה לא המקום.
רחפנים – יש גיוסים של קרוב ל- 70 מיליון דולר, אבל החלום שהשמיים יתמלאו בציפורי מתכת לא נראה באופק, והתחום בעולם מאבד גובה.
InsurTech – כמה כנסים היו על הדבר הזה, וגיוס רק של 7 מיליון דולר השנה בישראל. התחום בעולם מתפתח, אבל הולך כנראה לגופים חדשים (כמו Lemonade) שמתכוונים לכבוש את ההר של חברות הביטוח המסורתיות. בשביל זה צריך הרבה כסף ואורך רוח.
HR Tech – בתחילת השנה קבוצה של קרנות פרייבט אקווטי ובראשן HELLMAN & FRIEDMAN, רכשו את חברת Ultimate Software מהציבור תמורת כ- 11 מיליארד דולר. מאז משבר 2008, היו רק קומץ של חברת ציבוריות שהפכו לפרטיות בעסקת Buyout בסכום העולה על 10 מיליארד. סביב העסקה צצו דיבורים ש- HR הולך לתת פריצה. בינתיים בישראל חברות בתחום גייסו השנה 27 מיליון דולר, מתוכם 20 מיליון ע"י Hibob – פלטפורמה שמטרתה לשמר ולרגש עובדים, בעולם של מילניאלס שזה כמעט בלתי אפשרי. על פי כלכליסט המערכת נמצאת אצל כ- 400 לקוחות ברחבי העולם, מתוכם כ- 15% מחברות ההי-טק בישראל.
סיכום
במה כדאי להשקיע, ובאיזה תחום כדאי לי לעשות את הסטארטאפ הבא?
מה שמעניין הוא שהסגמנטים החמים, ואלו הלוהטים בפרט, חלקם משתנה משנה לשנה.
אז ללכת עם הטרנד של דיאגנוסטיקה? או שכדאי לא לזגזג ולהמשיך להשקיע ברכבים אוטונומיים?
אני חושב שברמת המשקיע הפרטי, כדאי לעשות את מה שלא תמיד מקובל, וזה לבחון לעומק באיזה ענף אתה משקיע, ולא רק להסתכל על חברות אם הן אטרקטיביות או לא, ואם היזמים עברו את הנחל כבר שלוש פעמים ביד קשורה מאחורי הגב.
מהניסיון שלי עם משקיעים מקצועיים, כך הם עושים. הייתי מתחיל את הסקירה במה לא להשקיע. ייתכן שנופתע שרשימת הנותרים היא לא כזו גדולה.
- - - -
שתמשיכו לצמוח,
אסף רבקאי