בשנה האחרונה מערכת הבריאות האמריקאית עוברת טרנספורמציה רדיקלית –
נגישות ישירה לצרכן.
הרבה שחקנים חדשים וסטארטאפים נכנסים לזירה, שרותחת מרוב מיזוגים ומשקיעים.
איך זה קורה? הנה כאן.
קצת מספרים
ההוצאה על בריאות בארה"ב היא 17 טריליון דולר לשנה, 17% מהתוצר.
המשפחה האמריקאית הממוצעת בזבזה 28,166 דולר ב- 2018 על שרותי בריאות, עלייה של 20% לעומת 2014.
אם מסתכלים על 1996-2016, הוצאות בריאות בארה"ב עלו ב- 105% כשהאינפלציה הייתה רק 55%.
מטורף. בעיה.
עלייה חדה בעלות של תרופות מרשם היא אחת הרעות החולות במערכת. אנחנו מדברים על עלייה שנתית של 8-13% בשנים 2014-2016 שהתמתנה לאזור 5-7% בשנים לאחר מכן.
מחלות כרוניות הן העלות העיקרית של המערכת – 84% מכלל ההוצאה.
דיגיטיזציה
בתרשים להלן של McKinsey ניתן לראות היכן ממוקם מגזר הבריאות במידת הדיגיטליות שלו (ציר Y), אל מול הפוטנציאל לאוטומציה של התהליכים הארגוניים במגזר (ציר X).
מגזר הבריאות נמצא בכתה הטיפולית עם תחומים כמו חינוך ושירותים ממשלתיים, בהם הדיגיטליזציה נמוכה, אבל גם הפוטנציאל לאוטומציה הוא קטן, מה שלכאורה עושה את זה ללא מעניין.
דיגיטליזציה ואוטומציה בענפים נבחרים
עד לפני כמה שנים, היה קשה לדמיין אופק וורוד למערכת הבריאות האמריקאית.
אבל היה ברור שמשהו משמעותי חייב לקרות, אחרת המערכת עלולה להגיע לסף קריסה.
ואז קרה השינוי הבא: הכנסת המובייל לעולם שירותי הבריאות.
היכולות של מובייל, שהתחזקו משמעותית בשנים האחרונות, היוו תשתית לים של פלטפורמות שלכולן מכנה משותף יחיד – הבאת שירותי בריאות מסוימים מהמרפאה אל הבית.
שינוי קיצוני.
תחומים לדוגמא –
טלמדיסין – חברה כמו Call9 פיתחה פלטפורמה המחברת מלווים לחולים עם רופאים באזור שלהם, בצורה מהירה, מה שמאפשר לחלק מהחולים לקבל טיפול בביתם מבלי לפחד שבקרות אירוע חירום לא יהיה מי שיטפל בהם במהירות הדרושה.
משלוח תרופות – אחד הדברים שחברה כמו Zipdrug עושה, זה לאפשר לאנשים חולים או מבוגרים לקבל תרופות מרשם עד הבית. זה חוסך הרבה כסף של הגעה למרכזי הטיפול לקבלת תרופות.
מעקב קרדיולוגי – הסטארטאפ Alivecor פיתח מערכת לבדיקת א.ק.ג דרך המובייל, וזיהוי סימפטומים המצריכים התערבות.
מעקב סכרת – חברת Sweetch פיתחה פלטפורמת מובייל המאפשרת לחולי סכרת לעקוב אחר המדדים העיקריים ולהתריע על חריגים הדורשים התערבות. הפלטפורמה חוסכת הרבה מזמן הרופא.
בתרשים מטה ניתן לראות את מפת הסטארטאפים בורטיקלים השונים.
פלטפורמות מובייל בתחום הבריאות
ענקיות הטכנולוגיה מאמינות שסירחון יכול להפוך לבושם טוב
את השינוי של המובייל התחילו להריח ענקיות הטכנולוגיה כבר ב- 2012.
11 חברות: אפל, חברת האם של גוגל, מיקרוסופט, פייסבוק, ג'נרל אלקטריק, אינטל, סיסקו, אורקל ו- IBM –
השקיעו מ- 2012 עד 2018 סכום של 4.7 מיליארד דולר, ב- 209 עסקאות השקעה בתחום הבריאות.
גוגל ו- GE הן הדומיננטיות.
חלק מהכסף שזרם שימש למחקרים וסקרים לגבי מהו הדבר החם הבא עם הפוטנציאל לעבור מידיו הרועדות של הרופא אל עבר פלטפורמת מובייל זולה ויעילה יותר למערכת.
וגם תחסוך מאיתנו המתנה של חצי שעה (לפחות) לרופא, יחד עם עוד 15 חולים במחלות לא עליינו.
תחום ה- Primary Care (טיפול ראשוני) לדוגמא סומן כהבטחה הבאה.
אפשרות לחיסכון של מיליארדים על ההוא ג'ון, שכל יום ראשון מגיע לקליניקה התורנית עם כאבי ראש, ובכל פעם הרופא שולח אותו הביתה בחיוך, זה כלום ידידי, נותרו לך עוד כמה שנים, אל תדאג, קח אדוויל ולך לישון.
אז מדוע שידידנו ג'ון לא יפנה לאפליקציה, היא תנטר אותו מלמטה למעלה, במקרה הסביר הכל יהיה בסדר, ובמקרה הפחות טוב תשלח אותו לרופא.
אבל לפני שפותחים את השמפניה -
Houston We Have a (BIG) Problem
תחומים חמים מושכים גם שרלטנים.
עיין ערך Elizabeth Holmes ובדיקות הדם ה- איך לומר, שלא בדיוק בודקות את הדם.
אם בחרנו שיפוצניק גרוע שבנה לנו קיר עקום – אז זה לא כזה נורא (חוץ מפגיעה קטנה באגו), אבל אם קמנו בבוקר עם חיוך עקום והפלטפורמה שבודקת את מדדי הבריאות שלנו אמרה שהכל בסדר – ה- מה-אם-הפלטפורמה-טועה-וזו-מחלה-סופנית, לא יניח לנו.
כי פלטפורמות טועות, כך אנחנו מאמינים.
בסקר שנערך ב- 2016 בקרב 706 אזרחים אמריקאים בגילאי 18-65 בנושא מכשור לביש (Wearables) המשמש כאפליקציה בתחום הבריאות, רק 27% מקרב מי שאינו בעל מכשור לביש, ציינו שהם חושבים שהמידע הנאסף באמצעות המכשיר הוא מדויק.
תוצאות סקר בנושא מכשור לביש לתחום הבריאות
השאר כנראה חושבים שהרבה יותר טוב - ללכת לרופא.
כי בכל מה שקשור לגוף שלנו, לבריאות שלנו ולחיים שלנו, אנחנו סקפטים.
ולכן אימוץ פתרונות חדשניים בתחומי הבריאות הוא הרבה יותר איטי מאשר בתחומים אחרים.
אבל הסקר הזה זה לא אומר שהקידמה בתחום תקועה, להיפך, זה חלק מה- cycle ה-"נורמלי" שיזרוק החוצה את מי שאין לא מה לתרום.
וגם מהווה פתח לחשוב על כיווני התפתחות חדשים בענף, ולא רק Home Care.
קליניקה קמעונאית (Retail Clinic).
תחום שמתפתח במהירות בשנים האחרונות.
אלו מרפאות שנמצאות במקומות כמו וולמארט ו- Walgreens, ומהוות תחליף למרפאה הציבורית. הסטטיסטיקות מראות שבמרפאות האלו הכל זז יותר מהר, מטוקטק.
כנראה שאם אתה מגיע למרפאה אחרי שקנית חלב בוולמארט, אתה לא הולך לבלבל את המוח לרופא (חברים זו לא המצאה, מסקר שנערך בקרב מי שביקר במרפאות האלו עולה כי 68% קנו משהו בחנות לפני או אחרי שהלכו למרפאה שנמצאת בחנות [https://www.civisanalytics.com/wp-content/uploads/2018/11/RetailClinics_Whitepaper2018_v9.pdf ]).
זמן לטיפול ראשוני אצל רופא לעומת Retail Clinic
עם למעלה מ- 2,000 מרפאות הפועלות כיום וצמיחה תלולה, הביזנס הזה מושך משקיעים.
ב- 2017 לבדה היו למעלה מ- 150 עסקאות Buyout – רכישת שליטה ברשת מרפאות על ידי פרייבט אקווטי, זאת על פי Bain, ראה כאן [https://www.bain.com/insights/whats-behind-the-surge-in-retail-healthcare-deals/].
מספר עסקאות Buyout של קמעונאיות בתחום הבריאות בארה"ב (לפי סגמנטים)
ומדובר במכפילים של 7-9 על ה- EBITDA לרשת עם 10-50 מרפאות, ומכפיל באזור ה- 10 למי שיש לו מעל 50 מרפאות.
ולמרות ששיעור ה- EBITDA הוא גבוה בסביבות ה- 25%, הפרייבט אקווטי עדיין רואים אפשרות סבירה ל- Upside במבנה השוק הנוכחי.
את עלות ההשקעה הגבוהה, הפרייבט אקווטי מחזירה בין היתר עם האפשרות להתרחב ולפתוח מרפאות חדשות ברשת, בעלות של 200-300 אלף דולר ליחידה – עלות שיש לה כיום ROI גבוה מאוד, ב- Fragmentation הנוכחי של השוק, כך מדווח על ידי Bain.
וכשאנחנו עוד רחוקים מלגרד את פוטנציאל הצמיחה של המגזר הקמעונאי הפרטי בתחום הבריאות, כי יש עוד כל כך הרבה רופאים עייפים (שגם טועים לפעמים לא עליינו) שאפשר להחליפם באופן חלקי, הנה רעיון איפה לשים את הכסף.
וזה לא נעצר כאן. ה- Retail Healthcare מגיע בארה"ב גם לקיוסקים.
אם פעם אמרנו Location Location Location,
היום זה תנועה תנועה תנועה.
איפה שיש צרכנים שקונים סיגריות ומסטיקים, למה שלא על הדרך יעשו איזה בדיקה דיאגנוסטית, או יקנו תרופה. למשל באמצעות מכשיר הדומה לכספומט, אותו פיתחה חברת MedAvail, דרכו ניתן לקבל תרופת מרשם ישירות ללא רוקח וללא המתנה.
או באמצעות תחנת בריאות אוטומטית, שפותחה על ידי הסטארטאפ higi, בה ניתן לערוך בדיקות בסיסיות שונות, תתיישב, וישר תקבל פידבק.
זה נראה ככה:
עסקאות בתחום הבריאות – שיא מאז 2006
התחום רותח.
זה מה שקורה כשמבנה השוק משתנה, והציפייה שמה שהיה הוא לא מה שיהיה.
סכום עסקאות Buyouts בתחום הבריאות בעולם עמד על 63 מיליארד דולר ב- 2018, שיא מאז 2006.
עסקאות Corporate (רכישה של חברות על ידי חברות) גם הן נמצאות בשיא, עם סכום של 435 מיליארד דולר ב- 2018.
מה שמעניין זו העלייה בעסקאות גדולות, בסכום העולה על 20 מיליארד דולר.
הדוח של Bain מציג ניתוח ופירוט רחב של העסקאות, כולל מה שקורה בנפרד בארה"ב, אירופה ואסיה, עסקאות לפי הסגמנטים העיקריים, ניתוח 10 העסקאות הגדולות ועוד.
אם תרצו לקבל את הניתוח המלא, שלחו לי מייל.
סיכום
ייתכן שבעוד כמה שנים אם יכאב לנו הגרון כבר לא נלך לד"ר גולדנברג.
אלא ל- ד"ר ג'נרל אלקטריק או לד"ר אפל. כי להם תהיה יכולת לתת דיאגנוסטיקה יותר טובה מגולדנברג.
בינתיים אנחנו די סקפטים בעניין להסתמך על מערכת אוטומטית שתבדוק לנו את הכבד או הטחול.
כי מספיק מספר בודד של scams, כמו בדיקות הדם של Elizabeth Holmes, כדי להעלות לנו את מפלס החרדה בפעם הבאה שנשב בכסא מרווח ב- Healthcare Station הנמצא בסופרמרקט הקרוב, כדי שהמוח יגיד לנו בצורה לא נדיבה – לא עושים את זה כאן, פנה מייד לרופא המשפחה.
אבל גם כשהעיקר הבריאות, השוק הזה מתנהג באופן דומה לכל שוק אחר (כן, גם לשוק חומרי הגלם לציפויי אלומיניום). כשקורה משהו חיצוני - הוא מביא גל של חברות שמביאות משהו חדש לשולחן, ואיך לא חשבנו על זה קודם.
בשוק הבריאות זה התחיל עם המובייל. מאפשר להציע אפליקציות שינתרו לנו פחות או יותר כל דבר שזז בגוף. מה שלרופא אין זמן וכוח לעשות. סוכר, לב you name it.
ואז נפל האסימון שלא חייבים מישהו עם חלוק לבן שימשש אותנו.
אפשר לעשות את זה בחנות הוולמארט הקרובה, או בקיוסק מעבר לכביש. תחום שמתפתח במהירות טיל, ופרייבט אקווטי מתוחכמים כבר נמצאים שם ומשלמים במכפילים גבוהים.
ה- Millennials הם אלו שהשכל שלהם הוא הכי פחות מתנגד לשינויים. והם אפילו לעיתים מתאהבים בשינוי.
אנחנו לומדים מהם, ובא לנו גם לאמץ שיטות חדשות לנהל את החיים שלנו בצורה יותר נוחה. ואולי זה גורם לנו להרגיש קצת יותר צעירים.
הווייב החדש הזה מושך משקיעים לתחום הבריאות, בייחוד בארה"ב. עסקאות Buyout וגם מיזוגים ורכישות של Corporates נמצאים בשיא.
בעלי מניות נפרדים מהחזקותיהם במכפילים גבוהים המשולמים על ידי פרייבט אקווטי.
וזו תופעה ידועה כששוק נמצא ב- Flip – כשיש סיכוי לאפסייד אך גם אי וודאות גדולה.
כבר לפני מאות שנים אמר הרמב"ם כי העבר אין, העתיד עדיין וההווה כהרף אין.
אבל כנראה כל אחד מאיתנו מתמחר את העתיד באופן שונה, וזה הבסיס לחילופי הבעלות.
ואז גם ה- Due Diligence הוא שונה, כך גם מציינים Bain. כי צריך לבדוק בעיקר את מה שעוד לא התגבש. כי על זה נשען חלק גדול מהשווי.
ובדיקה שמתבססת בעיקר על החשבונאות והמספרים תיתן תמונה חלקית ביותר. Bain מציינים שיש דרישה מצד ה- Corporates ל- Due Diligence אחר. חכם יותר. יכולת ניתוח שוק בשינוי דרסטי. זה קצת דומה לסטארטאפ.
אם אתם שוקלים השקעות בתחום ה- Healthcare או בתחומים אחרים, מוזמנים ליצור איתי קשר.
נוכל בתהליך קצר לבנות אסטרטגיית השקעה ובשלב הבא לאתר קנדידטים מתאימים.
שתמשיכו לצמוח,
אסף רבקאי